måndag 27 maj 2013

Dopklänning

För några blogginlägg sedan visade jag en dopklänning jag sytt av ett hemvävt lakan och en handvirkad spets. Både tyg och spets var gammalt och verkligt hantverk, mycket tid hade säkerligen gått åt till att åstadkomma materialet. Den dopklänningen ska M ha på sitt dop. 
 
Så fick en kollega se klänningen och ville att jag skulle sy en till hennes barnbarn. Den här klänningen är gjord av helt nytt tyg i två lager. Mönstret är i stort det samma, lite ändrat i ärmarna och oket fram, men klänningarna har helt olika stil. Längst ned var önskan att jag skulle brodera namn och dopdatum...med viss nervositet åtog jag mig uppdraget, jag har inte broderat på flera år.
 
 



 
 Ingen filosofisk tanke i det här inlägget men en lite söt historia. Idag passerade jag förbi en  kille med Downs syndrom, han kikade på mig och sa "Tjena snygging" och blinkade. Först blev jag lite ställd, men så sa jag som det var, "Tack, du har precis gjort min dag mycket trevligare"

2 kommentarer:

  1. Åh så fin, jag har tidigare också sytt en dopklänning i samma tyg, min första...;)

    SvaraRadera