måndag 20 maj 2013

Vindsfyndad kjol + sax och symasking = solklänning

M på jobbet är i fullgång med att röja vind hos sin mamma. Mina arbetskamrater är så otroligt rara för hittar de tyg så kommer de alltid till mig, dock oftast med en lite ursäkt först innan de ser min glädje. "Jo, jag städar vinden...och det finns lite gamla tygbitar - inte mycket att ha- men kanske du vill titta på dem". Jag blir jätteglad varenda gång, för gamla kläder och små tygbitar kan med sax och symasking bli något riktigt fint.
 
Nåväl, M kom med en kjol som hennes mamma haft och undrade om jag kunde sy en solklänning till hennes systers barnbarn. Det gick ju fint för våderna i kjolen var vida och rejäla. Här nedan syns resultatet och nu återstår bara att se vad köparen tycker...
 
 


På slutklämmen ett litet sött, vad säger man, det är ju inget ordspråk, utan något i stil med att man ska spotta över axeln när en svart katt korsar gatan. Men det här lilla "rådet" kommer från Kurdistan, om landet nu ens finns, men B som jag fick det av är kurd iallafall. Till saken!
På fredagar hjälper jag B med läxor, svenskan är inte alltid så lätt och hon har inte varit i Sverige så länge. I fredags när vi satt och läste trillade en lite hårslinga fram rakt framför min näsa, "Du måste pussa den" sa B. Jag förstod ingenting, hon berättade: En hårslinga rakt framför näsan betyder att någon jag tycker om tänker på mig och då tackar jag för tanken genom att ge en puss tillbaka. Det var ju trevligare än allt negativt spottande, inte gå under stegar eller nycklar på borden som vi ägnar oss åt i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar