lördag 13 juli 2013

Semesterbilder

 Nu är jag hemma igen efter dryga veckan i Ytterfälle hos svärmor Gunnel. Ytterfälle ligger strax söder om Härnösand, precis vid en vik. Helt underbart att vakna, ta en morgonprommenad runt udden och sedan titta ut över vattnet medan man tar en kopp kaffe, och bläddrar lite slött i DN.

I Ytterfälle, några hus från Gunnel bor också moster Mimmi och faster Tetti ( Mimmi är min mans moster och Tetti är barnens faster). I år var dessutom stora delar av släkten från norr närvarande, inte så ofta det passar att vi alla ses.  Så en lite annorlunda fågel i samlingen eftersom Lula var med också (etiopisk läkare som ska bli kardiolog och som blivit en av mina bästa vänner under det år hon delat rum med mig på sjukhuset). "By far the most beautiful place I have ever seen" sa Lula när hon såg horisonten sträcka ut sig i slutet av havet. Det som är så självklart för mig, är det inte för henne, i Etiopien finns ingen kust, och hennes hemstad Addis ligger bland berg.

Med i Yttfälle var Agnes och Abbe (brorsbarn till min man).  De ville ha varsin lite bäbisuggla så de valde tyg och jag sydde. På bilderna nedan sitter Agnes vid farmors strand och håller upp Luna och knäppis.




Loppisrunda och tyginköp hanns också med och här är några fynd. Eller tar tillbaks lite, för det rutiga tyget fick jag av bonussvärmor, Eva, det hade hon hittat när biblioteket där hon jobbar städades ur. Det blommig överst till höger fick jag för ett par helger sedan när jag var i Berg och hjälpte till i min brorsons rawfoodcafé.


 
 
Till sist något som jag inte gjort förr: sytt i vuxenstorlek och sålt. T bad specifikt om det och efter mycket tvekande sydde jag en chiftlockklänning till henne föratt hon skulle kunna matcha sin dotter.
 


1 kommentar:

  1. Härligt med semester! Den här veckan har jag "ensamsemester", alltså det är bara jag som är ledig i familjen. Jag njuter, rår om mig själv och rotar i mina små tyghögar! Inga inköp här inte!! Ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera