lördag 16 november 2013

Hade Nombeko Mayeki kunnat hjälpa mig?

Nejdå, jag har inte slutat sy, men att blogga med kontinuitet är inte min starkaste sida.
 
Jag skrev för ett par inlägg sedan om M som vill ha hängslebyxor till sin son eftersom hon tycker att tröjan åker upp och byxorna ner och han får bar och kall rygg. Hon ville att jag skulle sy ett par till, men med korta ben för W att ha på semestern på Jamaica. Javisst, men så tänkte jag till lite, skulle det inte blir väldigt varmt att ha en mudd i midjan? Ny modell utan mudd blev resultat och M var nöjd, som vanligt. Tyget är ett av mina favoriter, hittade det för bra tag sedan bland mattrasorna på "Bra och begagnat".
 


Det jag syr mest av är ugglor, efterfrågan tar aldrig slut; kuddugglor, mormorugglor, mammaugglor och bäbisugglor. Tror hälften av personalen på Kardiologiska kliniken på USÖ har en uggla från Bejabus hemma. Roligt!! Nedan är en del av alla ugglor jag har på lager just nu, ingen är den andra lik. Granntjejen sa för ett tag sedan att de såg ut att vara dumma i huvudet, jag kallar det kanske personlighet men förstår vad hon menar.


Kompis K har ont i sin ena axel och går ofta runt med en vetekudde hängande över den. Med vetekudde menar jag de som är fyllda med vete eller ris och som man kan värma i micron. Sista vi tog en fika tillsammans undrade hon om jag kunde sy en veteuggla åt henne. Tanken hade inte ens slagit mig, men idén var ju jättebra. Två veteugglor har sett dagens ljus i min lilla syskrubb. De ser ut som de vanliga ugglorna, men har en öppning i ryggen där en innerkudde fylld med ris kan tas ut för att värmas.

Och sista bilderna är på klänningar jag nyligen sytt, samma gamla gångbara modell. Har lärt mig av en kund i England att de kallas shift lock dress där, kanske inte blir så bra att kalla dem "växellåsanordningsklänning" på svenska?


Sist måste jag ju förklara rubriken på bloggen. Vem är Nombeko Mayeki och hur kan hon möjligen ha hjälpt mig. Nombeko är flickan i boken "Analfabeten som kunde räkna" av Jonas Jonasson och kortfattat är hon väldigt duktig på att räkna ut allt möjligt, och omöjligt. Hennes assistans hade varit trevlig för att kunna räkna ut hur mycket jag ska sy till julmarknade jag ska vara med på andra och tredje advent. Jag har nämligen ingen som helst aning  om hur mycket som kan säljas. Inget, massor, ugglor, klänningar, byxor...? Men om man räknar på antalet innevånare i en radie på tio kilometer runt Örebro, och hur många av dem som troligen skulle komma på marknaden utifrån hur vädret blir och sedan hur många av dem som har barn eller känner barn som de ska köpa julklappar till...Nombeko jag önskar att du existerade i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar