söndag 1 december 2013

Morgontankar på första advent

Jag sitter uppkrupen i soffan medan resten av familjen sover. Det blåser ute, klart väder men fortfarande inte så ljust. Bara några veckor kvar tills Tellus vänder sin vinkel mot solen och dagarna blir längre.
 
På söndag är det dags för julmarknad, jag har varit så fundersam över hur mycket jag ska sy och vad ska jag sy. Syster löste problemet åt mig i förra veckan. Hon förstod inte alls mitt bryderi "Du har väl det du har", sa hon enkelt. Så är det ju förståss, vad har jag att grubbla över? Lugnet lade sig över syrummet och jag slutade försöka prestera och nu går jag på känsla igen. Skönt!
 
Jag har ett tyg med djungeldjur som jag fått av arbetskamrat K, hennes son hade det som gardiner när han var liten. Det har blivit några plagg sydda enbart av det tyget, men nu är det bara mindre bitar kvar. Jag skulle kunna klippa någon klänning, men då skulle det bli en halv elefant och en rumpa ett lejon på klänningen, inte så fint. Nu klipper jag ut djuren och de blir en applikation, här får en zebra titta upp ur en ficka. Ganska söt om jag får säga det själv.
 
 
 
 Jag har bara sytt ett par vimpeltrådar på beställning tidigare, men kompis K  menar att det är en bra affärsidé. Min tro var att de är passsé, det visar sig väl på marknaden. Det är roligt att sy dem, välja tyger och använd småbitar som inte räcker till så mycket annat. Har ju en motvilja att kasta tyger...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar