söndag 23 februari 2014

Brutna löften, nyöppnad butik, applikationer och möjligen resfeber

Det där jag skrev i förra inlägget om att jag hade fått ny energi och skulle blogga oftare, blev inte riktigt en sanning. Jag ska direkt skylla ifrån mig på jobbet, för det kan inte vara mitt ansvar att fördela min tid på ett bättre sätt. Eller?
 
 
Jag har sytt mycket ugglor på senaste tiden, den stora marknaden är på jobbet. Huvuden sticker in på kontoret nästan varje dag och undrar lite försiktigt om jag har någon uggla till salu. Vet inte vad Örebro läns landsting tycker om min sidoverksamhet, jag har en liten Bejabusbutik inne på mitt rum. Nåväl, det är ju inte konkurrerande verksamhet iallafall. Förutom ugglor är det applikationer som går hem just nu. Ni har sett dem tidigare, och nu har det blivit några till. Mitt problem nu är att tyget med djungeldjur är slut, det sista var en lite vilsen papegoja. Gömt i mitt syrum fann jag dock ett tyg med cirkusdjur och kanske att det kan funka. Tyget är egentligen vedervärdigt fult, men med ett djur i taget blev det bättre. 
 
 
 
 Sista djungeldjuret.
 
 Första cirkusdjuret

 
Klänningsbeställning på chans. Kollega S kikade in i min "butik" förra veckan med önskan om klänning i ett tyg som var slut. Efter betänketid så valde jag istället ett helt annat tyg, men ändå är de lite lika.
 

 
Ugglor på tråd som skickats till Uppsala. Jag blir alltid lika förvånad över att min ugglor dyker upp i andras bloggar och att någon annan i sin tur hittar dem och beställer. Det är ju bara överblivna tyglappar och ett par knappar.
 

På fredag åker jag till Etiopien, äntligen ska jag få träffa vännerna. Lula lämnade Sverige i augusti och saknaden efter kollega, rumskompis och vän har varit så stor. Oj, vad vi ska kramas, skratta och säkert gråta en skvätt. Lula hävdar att det hon saknar mest med mig är att jag är så lättlurad och charmigt naiv....hmmm. Jag får not acceptera det omdömet för Maruf säger samma sak, med tillägg att jag är fragil. Vi ska fira också; för några veckor sedan blev Lula den första kvinnliga kardiologen i Etiopien. Nästan alla karidiologer i Etiopien är utbildade i Sverige, till antalet är de cirka 15 stycken på 90 miljoner invånare. Perspektiv på tillvaron.

Det blir en del att bära på i form av presenter och nödvändigheter. Garn och pärlor till hantverk på sjukhuset Fistula, trosor och bindor till skolan i Aynage. Så lyxvaran värmeljus, de finns sällan att få tag på i Addis och om det finns är priset många gånger högre än i Sverige.

 
Presenter till fadderbarn Sofiya och ett likadana till bloggvännen Annikas faderbarn Nesriya. Misstänker att det kommer fnissas och funderas över vad vi håller på med i Sverige, en rödhårig tjej som lyfter hästar!? Hopprep, bollar, trosor och en praktisk väska är nog mer förståligt.
 
 
Och sist svar på den vanliga frågan: Är det inte farligt att åka till Etiopien? Nej, det är det inte om man undviker gränsen till Eritrea och Kenya och givetvis området Ogaden. 
 


2 kommentarer:

  1. Vad är det för storlek på klänningarna med applikationer? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny. Båda är tyvärr sålda...men det finns fler djur i stil med elefanten om du är intresserad. Då får du själv välja djur, bakgrundstyg och storlek givetvis.

    SvaraRadera