söndag 20 juli 2014

Tyger från vänner

För några veckor sedan ringde telefonen och när jag svarade sa en röst "Hej, det är E.A" Hjärnan började snurra, försäljare uteslöt jag snabbt för rösten lät för personlig,  "Jag är ledsen", sa jag "men jag kan inte placera dig". Hon skrattade och upprepade sitt namn, och då föll poletten ner; E som jobbat ihop med och som jag hjälpte med bröllopsklänningen, men inte sett eller hört från på säkert tre år. Hade helt glömt hennes nya efternamn. Hon hade letat reda på mig och nu undrade hon om jag ville ha tyger hon hittat i sin svärfars hus. Visst ville jag det! Helt otroligt att hon hade tänkt på mig, sedan gjort sig åbäket att hitta mitt telefonnummer, ringa mig och ovanpå det se till att tygerna kommer till mig i Örebro (från Västerås via Gränna och Jönköping). Tack E!
 
Det var två påsar med tyger, de flesta jättefina. Jag har hunnit sy av två gardinkappor, den ena blev en tunika och den andra en klänning.

 
 




I våras fick jag en påse med dukar, gardiner och annat av min arbetskamrat C. Det fanns också en klänning i froté, och den passade mig utmärkt. Jag drog den på och av flera gånger innan beslutet blev att sätta saxen i den. Ingen ånger för den blev finare i mindre format.



Om ungefär fem dagar börjar jag semestern, då sätter vi oss i bilen och far norr ut (Härnösandstrakten). Vila och umgänge med släkten är det jag längtar mest av allt efter just nu, men det finns också många fina loppisar vid Höga kusten, så vi får se vad jag kommer hem med....

1 kommentar:

  1. Hej! Så underbart fina tyger du fått! Och så roligt att du syr igen!
    Ha en riktigt bra resa norröver och hoppas att du hittar riktigt fina loppisfynd!
    Själv syr jag mest "medeltid" just nu!

    SvaraRadera