måndag 18 augusti 2014

Semesterkläder

Idag är näst sista dagen på min semester och även om ledigheten varit väldigt bra så längtar jag efter jobbet. Utbildning på onsdag och  sedan äntligen torsdag då jag får jag kliva in på kontoret. En överfull mailbox, en hög med meddelanden som ska återgärdas och framförallt får jag träffa arbetskamrater och patienter igen. Kan inte blir bättre!!
 
Största delen av semestern har vi varit hos svärmor G som bor strax söder om Härnösand, precis vid havet. Jag hade med symaskinen och några tillklippta plagg ifall jag skulle bli sugen, och det blev jag. G tyckte inte att jag kunde sitta inne och sy i det fina vädret så hon fixade en förlängningssladd som räckte ut till altanen. Utsikten går verkligen inte att klaga på, om du tittar på bilden och backar ca tio meter så ser du vad jag såg när jag lyfte huvudet och kikade över symaskinen.
 
 
 


För några veckor sedan var vi i Nora och åt lokala glassen, vid torget finns en jättefin loppis. Hittade en liten gardinkappa som räckte till ett framstycke, baksidan är gjort av ett örngott i liknande färger. Provade ett nytt mönster, en tunika med sprund nedtill på framstycket. Inte så tokigt, men ska nog finjustera lite.

 
I tyghyllan ligger småbitar av tyger som inte räcker till ett helt plagg, men så hittade jag ett mönster med framstycket i fyra delar. Ett bra sätt att använda fina småbitar.
 


Klänningen här nedan är sydd av tyg från en trådgardin, eller jag tror det heter så. Minns dem sedan jag var liten, det är en bård med tyg och resten av gardinen är som ett nät av nylon. Fann gardinerna på en lite loppis mellan Härnösand och Kramfors.


1 kommentar:

  1. Åh, vilken fin utsikt du har haft vid ditt sybord i sommar! Så fina små klänningar i underbara tyger! Jag måste snart ge mig ut på tygjakt känner jag!
    Vilken bra idé med "Lapp-klänningen". Det skall jag komma ihåg när jag sorterar små tyger!

    SvaraRadera