söndag 31 augusti 2014

Nya mönster och kläder till norra Irak

Jag fortsätter prova nya mönster, det är lite pyssel att få till det. Med en bild i huvudet så är det inte givet att det finns ett mönster som ser ut just så och att rita ett själv är inte att tänka på. Raksöm, sicksack och att klippa trådrätt grejar jag utan större problem, men sedan är min kunskapsgräns nådd (ok, jag kan sy knapphål också). Börjar med att följa mönstret exakt och sedan förändra succesivt. Tunikan här nedan har gått igenom ett steg av justeing från ursprungsmönstret och om ett par - tre tunikor till så är det nog som jag vill ha det. Fast det är givetvis inget fel på testtunikorna heller.
 


 För ett par inlägg sedan hade jag sytt en klänning av en gardinkappa, S ville ha ett par byxor i samma tyg. Vanligen syr jag byxor utan sidsöm, men det var kappan för smal för, fick leta annat mönster och tycker väl att modellen blev bra i slutändan.
 
 
 
Kommer ni ihåg att jag gett Bejabuskläder till min arbetskamrat R för att hon skulle ta med när hon reste till familjen i norra Irak. Meningen var att hon skulle dela ut kläderna i flyktingläger för syrier som finns i närheten. Nu är R tillbaks från resan och berättade för mig  att det inte blev så, utan att hennes man istället gett kläderna till familjer som kom flyende över bergen för att undkomma ISIS (IS, ISIL). Familjerna hade fått ge sig av utan att hinna ta med tillhörigheter och några hade dött under den flera dagar långa vandringen. Huset jag bor i, kläderna jag har på mig, mataffären runt hörnet och vattnet som kommer rent ur kranen i köket är helt plötsligt värt så otrolig mycket. För att inte tala om att min familj sitter trygga i soffan och tittar på TV just nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar